معامله ای که در بازار مبادلات ارزی صورت می گیرد همزمان شامل خرید یک ارز و فروش ارز دیگر می شود. به این دلیل که ارزش یک ارز مرتبط با ارز دیگر است و توسط مقایسۀ آن دو با هم تعیین می شود. معاملۀ فارکس از منظر یک معامله گر خرد، حدس مقدار یک ارز در برابر ارز دیگر است.


هر جفت ارز به عنوان یک واحد مستقل متشکل از "ارز پایه" (اولین ارز) و "ارز متضاد (یا مظنه)" (دومین ارز) می باشد که می توان آن را خرید یا فروخت که نشان می دهد چه مقدار از ارز متضاد برای خرید یک واحد از ارز پایه مورد نیاز است. بنابراین، در جفت ارز EUR/USD، ارز EUR را ارز پایه و USD را ارز مظنه می نامند. اگر انتظار داشته باشید که قیمت یورو در برابر قیمت دلار آمریکا افزایش پیدا می کند در آن صورت می توانید جفت ارز EUR/USD را بخرید. خرید یک جفت ارز به معنای خرید ارز پایه (در اینجا EUR) و فروش ارز متضاد (در اینجا USD) است. بنابراین قاعدتاً شما جفت ارز EUR/USD را در قیمتی پایین تر می خرید و سپس آن را در قیمتی بالای می فروشید و در نتیجه سود می کند. اگر انتظار دارید که قیمت یورو در برابر دلار کاهش پیدا کند در آن صورت می توانید این جفت ارز را بفروشید یعنی اینکه یورو را می فروشید و همزمان دلار آمریکا را می خرید.


هرچند خطر همواره وجود دارد. اگر انتظار داشته باشید که قیمت یورو در برابر دلار افزایش پیدا کند و به همین دلیل اقدام به خرید یورو در برابر دلار کنید اما بر خلاف انتظار شما قیمت دلار افزایش پیدا کند در آن صورت زیان می کنید. بنابراین در کنار کسب سود باید خطرات آن را نیز در نظر داشته باشید.


ساعات بازار فارکس


بازار مبادلات ارز در تمام طی روز به شدت فعال است و قیمت ها دائماً در حال تغییر می باشند. حساب فارکس حقیقتاً پنج روز در هفته بطور 24 ساعته باز است و شرکت فارکس در آن به شدت فعال هستند. ارزها در بزرگترین بورس های سهام و بازارهای سرتاسر جهان معامله می شوند: در زوریخ، هنگ کنگ، نیویورک، توکیو، فرانکفورت، لندن، سیدنی و پاریس. این به آن معنا است که این بازار در ساعات کاری تمام کشورها فعال است. هرگاه بازار در ایالات متحده بسته شود، روز کاری در توکیو و هنگ کنگ شروع می شود.


انعطاف زمان، کار را برای معامله گرانی که برنامۀ کاری پرمشغله ای دارند راحت می کند. لازم نیست که آنها نگران ساعات باز و بسته شدن بازار باشند و آزادند در هر ساعتی که برای شان راحت بود معامله انجام دهند.


نمودار زیر شامل ساعات کاری بازارهای اصلی است.



شهر

باز شدن توکیو

بسته شدن توکیو

باز شدن لندن

بسته شدن لندن

باز شدن نیویورک

بسته شدن نیویورک

زمان (ET)

7:00 pm

4:00 am

3:00 am

12:00 pm

8:00 am

5:00 pm



بازار مبادلات ارز از فعالان متفاوتی تشکیل شده است که بازیگران بازار فارکس نیز نامیده می شوند و با انگیزه های کاملاً مختلفی در بازار به معامله می پردازند. این به آن معنا است که حضور در معاملات بازار فارکس فقط برای اهداف سفته بازی نیست. هر کدام از فعالان نقش خود را در بازار ایفاء می کند که تمامیت و ثبات آن را فراهم می کند.




مطلب مرتبط: دانلود متاتریدر ۴ و متاتریدربرای اندروید