تجربیات من در تجارت در بازارهای جهانی ارز و طلا و...

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

راه های مختلف معامله در فارکس



از دید سرمایه گذار نقدینگی بسیار مهم است، زیرا تعیین می کند که قیمت چقدر راحت می تواند در مدت زمان معین تغییر کند. محیط بازاری مانند فارکس این امکان را فراهم می کند که حجم عظیم معاملات با اثر بسیار کم روی قیمت ها رخ دهد. در حالی که بازار فارکس نسبتا بسیار نقد است، "عمق بازار" می تواند بسته به جفت ارز و زمان روز، تغییر کند.


از آنجا که بازار فارکس یک بازار خاص با ویژگیهای منحصر به فرد است، معامله گران راه های مختلفی برای سرمایه گذاری و یا معامله بر روی ارزها در حساب فارکس خود دارند. در این میان، محبوبترین روشها عبارتند از: بازار نقدی، آتی، اختیار و ETF.


بازار نقدی (Cash Market)


در بازار نقدی، ارزها فورا با استفاده از قیمت فعلی بازار معامله می شوند. نکته عالی در مورد این بازار سادگی، نقدینگی، کارمزد کم و عملکرد شبانه روزی آن است. شرکت در این بازار بسیار آسان است.


آتی (Futures)


قراردادهای آتی، به قراردادهای موکول به آینده برای خرید یا فروش دارایی خاصی با قیمت مشخص گفته می شود (به همین دلیل به آنها آتی گفته می شود). قراردادهای آتی فارکس توسط بورس کالای شیکاگو (CME) در سال 1972 ایجاد شد. از آنجا که قرادادهای آتی استانداردند و از طریق بورس متمرکز داد و ستد می شوند، بسیار شفاف و تحت نظارت است. این بدان معنی است که اطلاعات قیمت و معاملات به راحتی در دسترس است.


اختیار(Options)


"اختیار" ابزار مالی است که حق یا اختیار برای خرید یا فروش دارایی با قیمت مشخص در تاریخ انقضا را به خریدار می دهد اما برای خریدار آن تعهد ایجاد نمی کند. اگر معامله گر قرارداد اختیار را "به فروش برساند" آنگاه موظف به خرید یا فروش دارایی با قیمت خاص در تاریخ انقضا است.


درست مانند آتی، اختیار نیز در بورس معامله می شود، مانند بورس شیکاگو، بورس بین المللی اوراق بهادار یا بورس سهام فیلادلفیا. با این حال، نقطه ضعف در معامله اختیار در بازار فارکس این اس که ساعت بازار برای قراردادهای اختیار محدود است و نقدینگی تقریبا به اندازه بازار آتی نیست.


قرادادهایETF  یا Exchange-Traded Fund


EFT ها جوانترین اعضای شرکت فارکس هستند.

ETF می تواند شامل مجموعه ای از سهام، همراه با برخی از ارزها باشد که به معامله گر اجازه می دهد تا تنوع معاملات را با دارایی های مختلف  افزایش دهد. اینها توسط موسسات مالی ایجاد می شوند و می توانند مانند سهام، از طریق بورس معامله شوند، مانند اختیارهای فارکس، محدودیت در معامله ETF ها این است که این بازار 24 ساعت باز نیست. همچنین، از آنجایی که ETF ها شامل سهامند،  مشمول کمیسیون معاملات و سایر هزینه های معامله نیز می شوند.





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید جواد اولیایی

حجم بازار و نقدینگی در بازار فارکس


بر خلاف سایر بازارهای مالی مانند بازار بورس نیویورک، بازار فارکس نه محل فیزیکی دارد و نه مرکز اصلی. بازار فارکس، بازار خارج از بورس (OTC) یا "بین بانکی" محسوب می شود که کل بازار به طور الکترونیکی، در شبکه ای از بانکها، به طور مداوم در 24 ساعت شبانه روز فعال است. این بدان معنی است که بازار فارکس در سراسر جهان بدون مرکز اصلی، گسترده شده است.

بازار خارج از بورس فارکس بزرگترین و محبوب ترین بازار مالی جهان است که در سطح جهان توسط تعداد زیادی از افراد٬ شرکت فارکس سازمان ها معامله می شود.

در بازار خارج از بورس، شرکت کنندگان بسته به شرایط معامله، جذابیت قیمت، و شهرت همتای معامله، تصمیم میگیرند که با چه کسی داد و ستد کنند.

نمودار زیر، هفت ارز با بیشترین فعالیت در معامله را نشان میدهد.

دلار بیشترین معامله را دارد که 84.9% از تمام معاملات را به خود اختصاص می دهد. یورو در رتبه دوم با 39.1% است، در حالی که ین با 19.0% در رتبه سوم قرار دارد. همانطور که می بینید، بسیاری از ارزهای اصلی در صدر لیست قرار دارند.

توزیع ارز در بازار فارکس

از آنجا که دو ارز در هر معامله دخیل اند، مجموع درصد سهم ارزهای منفرد 200% است نه 100%. نمودار بالا نشان می دهد که دلار آمریکا چقدر در بازار فارکس داد و ستد می شود. دلار آمریکا یکی از دو ارز در 84.9% از تمام معاملات گزارش شده است.

دلار پادشاه است

احتمالا متوجه شده اید که چقدر دلار آمریکا (USD) در این متن ذکر می شود. حتی در حساب فارکس خودتان هم میتوانید این تفاوت را احساس کنید. اگر USD نیمی از هر جفت ارز اصلی باشد و با توجه به این موضوع که جفت ارزهای اصلی 75% از تمام معاملات را تشکیل می دهند. پس توجه به دلار آمریکا واجب است. برای همین میگویم که دلار آمریکا پادشاه است.

ترکیب ارز ذخایر فارکس

در واقع به نقل از صندوق بین المللی پول (IMF)، دلار آمریکا تشکیل دهنده تقریبا 62% از ذخایر ارزی رسمی در جهان است. از آنجا که تقریبا همه سرمایه گذاران، صاحبان کسب و کارها، و بانکهای مرکزی، دلار آمریکا را در اختیار دارند، توجه ویژه به آن بسیار مهم است.

دلایل مهم دیگری وجود دارد که دلار آمریکا نقش مهمی در بازار فارکس دارد:

  • اقتصاد ایالات متحده بزرگترین اقتصاد در جهان است.

  • دلار ارز ذخیر جهان است.

  • ایالات متحده آمریکا بزرگترین و نقدترین بازار مالی در جهان است.

  • ایالات متحده آمریکا دارای نظام سیاسی فوق العاده با ثبات است.

  • ایالات متحده تنها ابرقدرت نظامی در جهان است.

  • دلار آمریکا، ارز مرجع برای تمام معاملات فرامرزی است. برای مثال، نفت به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود. بنابراین اگر مکزیک بخواهد نفت از ایران خریداری کند، بهای آن را تنها می تواند به دلار آمریکا بپردازد. اگر مکزیک دلار نداشته باشد، ابتدا باید "پزو" خود را به فروش برساند و دلار آمریکا را خریداری کند.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید جواد اولیایی

افتتاح حساب معاملاتی در فارکس


بعد از آنکه کارگزار درستی برای خود یافتید، حال می توانید در سه گام ساده حساب داد و ستد آنلاین جدیدی باز کنید:


  • انتخاب نوع حساب

  • ثبت

  • فعالسازی حسابتان


پیش از آنکه حتی یک ریال از پول هایتان که به سختی به دست آورده اید، دادوستد کنید، می توانید درباره افتتاح حساب آزمایشی (دمــو) فکر کنید.حتی میتوانید دو یا سه حساب نمونه باز کنید، چرا که نه؟ چندین شرکت فارکس مختلف را امتحان کنید تا کسی را که احساس می کنید برایتان مناسب است بیابید.


انتخاب نوع حساب


اغلب کارگزاران به شما اجازه می دهند تا حد زیادی به مقادیری دلخواه دادوستد کنید. این موضوع برای کاربران جدید و دادوستد کننده های کم تجربه، که حساب سرمایه کوچکی دارند، بسیار ارزشمند است. این امر انعطاف پذیری بالایی را در اختیار شما می گذارد، زیرا مجبور نخواهید بود بیشتر از آنچه که دوست دارید هستید، داد و ستد کنید.


در نهایت اطمینان حاصل کنید که حساب فارکس باز کرده اید، نه حساب سلف یا معاملات آتی.


ثبت


همچنین مطمئن شوید از تمامی هزینه های مربوطه (hidden fees) اطلاع دارید، مثلا میزان کمیسیون حساب فارکس شما چقدر است یا بانک چه مقدار بابت انتقال وجه دریافت می کند. از این که این مبالغ به چه میزان هستند شگفت زده میشوید، و ممکن است بخش قابل توجهی از سرمایه دادوستدتان در این مسیر صرف شود.


فعال سازی حساب


هنگامی که از شرکت فارکس تمامی فرمهای لازم را دریافت کردید، باید ایمیلی حاوی دستورالعمل ها در خصوص تکمیل فعالسازی حسابتان دریافت کنید. بعد از آن، ایمیلی نهایی حاوی نام کاربری، رمز عبور و دستورالعمل هایی در خصوص نحوه گذاشتن وجه در حسابتان دریافت خواهید کرد.


شدیدا به شما انجام معاملات تمرینی (دمـــو) را در ابتدا توصیه میکنیم. دادوستد تمرینی خجالت ندارد - هرکس باید از جایی شروع کند. اگر حداقل برای شش ماه دادوستد تمرینی کرده باشید، آنگاه شاید بتوانید پایتان را در دادوستد واقعی بگذارید.


در مجموع دادوستد واقعی چیزی متفاوت است. اهمیتی ندارد که تا چه حد در دادوستد تمرینی موفق هستید، هیچ چیز نمی تواند جای احساس داشتن پول حقیقی در مسیر دادوستد را بگیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید جواد اولیایی

چه چیزی در فارکس معامله می شود؟

پاسخ ساده است! پول.


از آنجا که چیزی فیزیکی خریداری نمی کنید، این نوع داد و ستد ممکن است گیچ کننده باشد. خرید ارز را به صورت خرید سهام در یک کشور خاص در نظر بگیرید. مانند خرید سهام یک شرکت، قیمت ارز بازتاب مستقیم از آن چیزی است که بازار در مورد سلامت فعلی و آینده اقتصاد آن کشور فکر میکند.


به طور کلی، تبادل یک ارز در مقابل ارزهای دیگر، بازتابی از وضعیت اقتصاد آن کشور در مقایسه با اقتصاد کشورهای دیگر است.


نماد ارز همیشه سه حرف است، که دو حرف اول نشان دهنده نام کشور و حرف سوم نشان دهنده نام ارز آن کشور می باشد. برای مثال NZD را در نظر بگیرید. NZ مخفف نیوزلند وD مخفف دلار است. ارزهای موجود در جدول فوق، ارزهای اصلی یا "ماژورها" نامیده می شوند چرا که به طور گسترده داده و ستد می شوند.



ارزها به صورت جفتی معامله می شوند


داد و ستد فارکس به معنی خرید همزمان یک ارز و فروش ارز دیگری است (پایاپای). ارزها از طریق کارگزار یا دلال به صورت جفتی معامله می شوند، برای مثال: یورو و دلار آمریکا (EUR/USD) یا پوند انگلستان و ین ژاپن (GBP/JPY). وقتی در بازار فارکس معامله می کنید، به صورت جفت، ارزها را خرید و فروش می کنید.


جفت ارزها


جفت ارزهای اصلی


جفت ارزهای زیر "اصلی" محسوب می شوند. یکی از ارزهای تشکیل دهنده ی این جفت ارزها دلار آمریکا ست(USD) که بیشترین معامله بر روی آن صورت میگیرد. جفت ارزهای اصلی، نقدترین جفت ارزها و دارای بیشترین حجم معامله در دنیا هستند.



تصور کنید که هر جفت، به طور مداوم در تقلا با ارز دیگری است که در آنسوی طناب قرار دارد. نرخ ارز بر اساس اینکه کدام ارز در حال حاضر قوی تر است، در نوسان می باشد.



جفت ارزهایی که هیچ یک از دو ارز تشکیل دهنده آن دلار آمریکا (USD) نباشد، جفت ارز غیر اصلی یا به طور خلاصه "کراس" گفته می شوند. کراس های اصلی موسوم به "مینورها" هم هستند. کراس هایی که بیشترین معامله فعال را دارند ناشی از سه ارز اصلی غیر از USD هستند:


EUR و JPY و GBP


جفت ارزهای عجیب و غریب




جفت های عجیب و غریب، شامل یک ارز اصلی به همراه ارز از یک اقتصاد در حال ظهور، مانند برزیل، مکزیک، و یا مجارستان است.


بسته به نوع شرکت فارکس شما، ممکن است جفت های عجیب و غریب زیر را ببینید. پس خوب است آنها را بشناسید. بخاطر داشته باشید که این جفت ارزها به اندازه "جفت ارزهای اصلی" یا "کراس ها" معامله نمی شوند. بنابراین هزینه های معاملاتی در ارتباط با خرید و فروش این جفت ها معمولا بیشتر است.



دیدن کارمزدهای معاملاتی که دو یا سه برابر بیشتر از EUR/USD و USD/JPY هستند غیر معمول نیست. بنابراین اگر می خواهید درحساب فارکس خود جفت های عجیب و غریب را داد و ستد کنید، این عامل را در تصمیم گیری خود به یاد داشته باشید که بابت انجام معاملات بر روی آنها مجبورید کارمزد بیشتری به کارگزاری پرداخت نمایید.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید جواد اولیایی

مقایسه شرکتهای فارکس


اگرچه ممکن است احساس کنید میان شرکتهای فارکس غول پیکر مانند فردی قدکوتاه هستید، این بدان معنا نیست که شما مجبورید مورد سوء استفاده آنها قرار بگیرید! اگر به این دلیل که به نظر می رسد تمامی سودها را کارگزاران می برند، ناامید شده اید، آرام باشید، زیرا ابزارهای ساده و کمی وجود دارد که به شما در یافتن درست و غلط کمک می کنند و ببینید بین شرکت فارکس مختلف کدامیک منصف بوده وتجارت با آنها برای شما به صرفه است.


قیمتهای ارائه شده را مقایسه کنید


تنها از قیمتهای ارائه شده در صحن داد و ستد خود استفاده نکنید و قیمتهای ارائه شده توسط سایر شرکتهای فارکس را نیز با هم مقایسه کنید. حتی میتوانید نرم افزار متاتریدر برای اندروید از چندین بروکر را نصب کرده وبصورت همزمان نرخها را دنبال کنید.


علاوه براین٬ روش دیگری برای انجام این کار، مشترک شدن در خبرگزاریهای دوم، سوم و حتی چهارم اطلاع رسانی قیمت است. به این صورت، نگاه دیگری نیز به بازار دارید، این فرصت را دارید که مطمئن شوید آیا قیمت به همان شکلی که نشان داده شده تغییر کرده یا خیر.


همه چیز را ثبت کنید


همیشه دفتری مشروح از پیگیری تمامی معاملات خود داشته باشید! همیشه، همیشه، همیشه! همانند دادگاه، برای ایجاد پرونده نیاز به شواهد دارید. ممکن است احساس کنید سر شما کلاه گذاشته شده، اما اگر هیچ چیز برای پشتیبانی از آن نداشته باشید، آنگاه آن احساس تنها به صورت یک احساس باقی خواهد ماند.


آسان ترین راه برای نگاه داشتن سوابق گرفتن اسکرینشات از هر سفارشی است که ارائه می کنید، هر داد و ستدی که انجام می دهید و سایر فعالیت های مشکوک کارگزار مانند ارائه قیمت های عجیب. با پیگیری صحیح داد و ستد هایی که انجام داده اید، می توانید به خود اطمینان دهید که هنگامی که ادعایی را در برابر کارگزارتان تنظیم می کنید، همواره شواهد مورد نیاز برای پشتیبانی از ادعایتان را خواهید داشت.


اقدامی قانونی تنظیم کنید


اگر نتوانید مشکلتان را با کارگزار خود حل کنید، آنگاه زمان آن است که اقدامی قانونی انجام دهید. اکثر کارگزاران هنگامی که با تهدید به اقدام قانونی روبه رو می شوند، تسلیم می گردند، اما اگر تسلیم نشوند هم می توانید هم از طریق انجمن ملی معاملات سلفی (NFA) اقدام کنید و هم از مسیر کمیسیون تجارت معاملاتی آتی کالاها (CFTC).


CFTC دارای برنامه پرداخت خسارت است که "تالار گفتگوی کم خرج، سریع، منصفانه و بی طرف ارائه می کند تا به اعتراضات مشتریان رسیدگی کرده و اختلاف های میان مشتریان معاملات آتی و متخصصان دادوستدهای معاملات آتی کالا را حل و فصل می کند".


همچنین NFA برنامه داوری/وساطت دارد که به کارگزارها و ارباب رجوع هایشان کمک می کند اختلاف های خود را حل کنند.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید جواد اولیایی