پاسخ ساده است! پول.


از آنجا که چیزی فیزیکی خریداری نمی کنید، این نوع داد و ستد ممکن است گیچ کننده باشد. خرید ارز را به صورت خرید سهام در یک کشور خاص در نظر بگیرید. مانند خرید سهام یک شرکت، قیمت ارز بازتاب مستقیم از آن چیزی است که بازار در مورد سلامت فعلی و آینده اقتصاد آن کشور فکر میکند.


به طور کلی، تبادل یک ارز در مقابل ارزهای دیگر، بازتابی از وضعیت اقتصاد آن کشور در مقایسه با اقتصاد کشورهای دیگر است.


نماد ارز همیشه سه حرف است، که دو حرف اول نشان دهنده نام کشور و حرف سوم نشان دهنده نام ارز آن کشور می باشد. برای مثال NZD را در نظر بگیرید. NZ مخفف نیوزلند وD مخفف دلار است. ارزهای موجود در جدول فوق، ارزهای اصلی یا "ماژورها" نامیده می شوند چرا که به طور گسترده داده و ستد می شوند.



ارزها به صورت جفتی معامله می شوند


داد و ستد فارکس به معنی خرید همزمان یک ارز و فروش ارز دیگری است (پایاپای). ارزها از طریق کارگزار یا دلال به صورت جفتی معامله می شوند، برای مثال: یورو و دلار آمریکا (EUR/USD) یا پوند انگلستان و ین ژاپن (GBP/JPY). وقتی در بازار فارکس معامله می کنید، به صورت جفت، ارزها را خرید و فروش می کنید.


جفت ارزها


جفت ارزهای اصلی


جفت ارزهای زیر "اصلی" محسوب می شوند. یکی از ارزهای تشکیل دهنده ی این جفت ارزها دلار آمریکا ست(USD) که بیشترین معامله بر روی آن صورت میگیرد. جفت ارزهای اصلی، نقدترین جفت ارزها و دارای بیشترین حجم معامله در دنیا هستند.



تصور کنید که هر جفت، به طور مداوم در تقلا با ارز دیگری است که در آنسوی طناب قرار دارد. نرخ ارز بر اساس اینکه کدام ارز در حال حاضر قوی تر است، در نوسان می باشد.



جفت ارزهایی که هیچ یک از دو ارز تشکیل دهنده آن دلار آمریکا (USD) نباشد، جفت ارز غیر اصلی یا به طور خلاصه "کراس" گفته می شوند. کراس های اصلی موسوم به "مینورها" هم هستند. کراس هایی که بیشترین معامله فعال را دارند ناشی از سه ارز اصلی غیر از USD هستند:


EUR و JPY و GBP


جفت ارزهای عجیب و غریب




جفت های عجیب و غریب، شامل یک ارز اصلی به همراه ارز از یک اقتصاد در حال ظهور، مانند برزیل، مکزیک، و یا مجارستان است.


بسته به نوع شرکت فارکس شما، ممکن است جفت های عجیب و غریب زیر را ببینید. پس خوب است آنها را بشناسید. بخاطر داشته باشید که این جفت ارزها به اندازه "جفت ارزهای اصلی" یا "کراس ها" معامله نمی شوند. بنابراین هزینه های معاملاتی در ارتباط با خرید و فروش این جفت ها معمولا بیشتر است.



دیدن کارمزدهای معاملاتی که دو یا سه برابر بیشتر از EUR/USD و USD/JPY هستند غیر معمول نیست. بنابراین اگر می خواهید درحساب فارکس خود جفت های عجیب و غریب را داد و ستد کنید، این عامل را در تصمیم گیری خود به یاد داشته باشید که بابت انجام معاملات بر روی آنها مجبورید کارمزد بیشتری به کارگزاری پرداخت نمایید.